Rotterdamse Munt

Interview |

Schuin tegenover de ingang van de Jumbo ligt Rotterdamse Munt. Daar praat ik (KvL) met Ingrid Ackermans (IA), landschapsontwerper, stedenbouwkundige en één van de initiatiefnemers van deze stadstuin.

KvL: ’Waarom zijn jullie een stadstuin begonnen?’

IA: ‘Het is belangrijk om veel groen in de stad te hebben. Water van regenbuien is beter af te voeren en groen betekent ook een lagere temperatuur nu de zomers steeds warmer worden. Het is ook belangrijk dat er eetbare natuur in de stad is, voor volwassenen maar zeker ook voor kinderen. Werken in de natuur stimuleert creativiteit en samenwerking. Op woensdagmiddag is er de kinderclub, de Groene Bende. Zij doen van alles in de tuin maar gaan ook op pad in de buurt. Je kunt hier een speurtocht doen en er is een blote voetenpad.’

KvL: ‘Is dit een project van de gemeente?’

IA: ‘Nee, wij zijn een onafhankelijke stichting maar we werken wel samen met de gemeente. Het is ook een leerpraktijk centrum en het biedt ruimte voor (om)scholing. En we verhuren de ruimte voor vergaderingen en workshops. Er is een terras waar je (zelfgeplukte) thee kunt drinken en waar we een taartje of een lunch kunnen serveren. De tuin wordt grotendeels onderhouden door vrijwilligers.’

KvL: ‘Is dit jullie eerste stadstuin?’

IA: ‘Nee, wij zijn gestart aan de Laan op Zuid maar daar worden nu woningen gebouwd. Hier hebben we met 6500m2 de ruimte voor een tuin, kas, winkel, terras en een keuken. We houden ook bijen, er komt af en toe een imker langs. De honing verkopen wij in de winkel.’

KvL: ’Hebben jullie nog meer projecten?’

IA: ‘Ja, we leggen tuinen aan bij bedrijven en we doen aan tuin coaching. Zo wordt er werkervaring opgedaan. We hebben bijvoorbeeld een binnentuin aangelegd bij IMd raadgevende Ingenieurs in de Piekstraat. En we zijn bezig met een tuin bij villa van Waning in het Nassaupark, ook vlakbij. Daar komt uiteindelijk horeca in.

KvL: ‘Een knipkaart, hoe werkt dat?’

IA: ‘Je kunt in de winkel een knip- en plukkaart kopen. Je betaalt vooraf zodat wij de vaste kosten en de productiekosten van onze tuinen kunnen voldoen. In ruil hiervoor krijg je een deel van de oogst van kruiden en eetbare bloemen. Ook leuk zijn de bouwpakketten voor een eigen stadstuintje voor op het balkon, terras of in de tuin. En we hebben nog heel veel andere cadeautjes.’

KvL: ‘Heb je nog vrijwilligers nodig?’

IA: ‘Er is een wachtlijst maar wat we wel heel graag zouden willen zijn mensen die ervaring hebben in het groen. Hoveniers of tuinders die tijd hebben en die de vrijwilligers kunnen begeleiden, aansturen, en het tuinwerk kunnen coördineren.’

Wat een leuk gesprek, en wat een heerlijke verveine thee!
www.rotterdamsemunt.nl

Kirsten van Lom, bestuurslid