Nadine en Boris, wijnliefhebbers

Interview |

Herfst, het regent, de kachel staat aan, een glaasje wijn is onder handbereik. Hoog tijd om te bellen met medebewoners Nadine Sevriens (NS) en Boris Bunnik (BB) en te praten over hun grote hobby: wijn.

KvL: ‘Wijn als hobby, vertel.’

NS: ‘Als wijnliefhebbers zijn wij ons gaan verdiepen in de materie. We hebben cursussen gevolgd en we bezoeken nog steeds de wijnregio’s van Europa. Dan praat je met de wijnboeren en daar leer je heel veel van. Het is zo langzamerhand dan ook wel meer dan een hobby geworden. Wij organiseren nu zelf proeverijen en we staan op wijnfestivals. En we hebben ook een website met verhalen over wijn, wijntips en nog veel meer: www.winemugs.com

KvL: ‘Het wordt kouder buiten, zou je Glühwein zelf maken of koop je het in de supermarkt?’

BB: ‘De flessen uit de winkel vind ik vaak wel heel erg zoet. Als je het dan toch wilt drinken zou ik de Glühwein zelf maken met een niet al te dure rode wijn, sinaasappel, kruidnagel, kaneel… Maar nog beter is een stevige Rioja uit Spanje, die is misschien dan nog wel lekkerder bij de open haard.’

KvL: ‘Vegetarisch eten, ook met de kerst, wat zouden jullie dan adviseren?’

BB: ’Iets wat niet te zwaar is, een Pinot Noir, lichte Côtes du Rhône of Cabernet Franc uit de Loire misschien? Maar het is natuurlijk afhankelijk van wat er op het menu staat. Bij diverse hapjes raden we Grüner Veltliner aan, een mooie witte allrounder! Consistent, het is zelden bocht.’

KvL: ‘En op oudejaarsavond oliebollen en champagne?’

NS: ‘Bij de wat vette, zoete oliebol zou ik geen droge champagne drinken (zonde!) maar een mousserende Clairette de Die, ietsje zoet maar fris. Laag in alcohol en knalt net zo hard!

KvL: ‘Zijn er al lekkere alcoholvrije wijnen?’

NS: ‘Dat vind ik nog wat tegenvallen. Maar er is wel een heerlijke niet alcoholische sparkling tea op de markt, die komt uit Copenhagen. Niet goedkoop, maar bijzonder.

BB: ‘Bovendien zijn er veel goede, alcoholvrije bieren op de markt, dit is qua smaak beter ontwikkeld dan alcoholvrije wijn.’

KvL: ‘Als ik een wijn spijs advies van jullie wil, kan dat?’

NS: ‘Ja natuurlijk, leuk! Wij geven onze adviezen meestal via Facebook of Instagram.‘

En zo ben ik weer veel wijzer geworden. Geen open haard in de Landtong, maar misschien wel een Rioja!
Kirsten van Lom, bestuurslid