Huismeester Frans Kilian

Interview

Eindelijk, de zon schijnt na een wel heel grijze winter. Tijd om te gaan praten Frans Kilian (FK), onze huismeester, die weer terug is na een langdurige blessure.

KvL: ‘Hoe word je huismeester?’

FK: ‘In het tweede jaar van de PABO heb ik besloten dat mijn toekomst toch niet in het lesgeven lag. Ik zag de huismeester van de PABO aan het werk en dat leek me veel leuker.
En zo ben ik er ingerold. Je moet voor dit vak een beetje technisch handig zijn en sociale vaardigheden hebben. Je hebt contact met bewoners, maar ook met bijvoorbeeld de schoonmakers, de tuinman, de elektricien en de medewerkers van de ongediertebestrijding. Ik doe dit werk in de Landtong sinds 2011 en nog steeds met veel plezier.’

KvL: ‘Je werkt hier alleen ‘s middags?’

FK: ‘Ja, ‘s morgens werk ik in Breda, dan ben ik huismeester in een kantoor- gebouw. Bij een bedrijfsongeval in Breda een tijdje terug is mijn enkel verbrijzeld. Gelukkig ben ik nu hersteld en werk ik sinds kort weer full time.’

KvL: ‘Waarvoor kunnen we contact met je opnemen?’

FK: ‘ Voor defecten in de algemene ruimtes, bijvoorbeeld lampen in de hallen of trappenhuizen die kapot zijn, maar ook overstromingen in de parkeergarage zoals die zich recent hebben voorgedaan. Verder is er goed contact met Joris Verhoeven en Klaas Kingma van het bestuur van de bewonersvereniging. Wij voeren geregeld een schouw of audit uit. Dan lopen we langs en door de gebouwen en kijken we wat er mis is om vervolgens actie te ondernemen.’

KvL: ‘Hoe kunnen we contact met je opnemen?’

FK: ‘Dat gaat het makkelijkst via de mail huismeesterlandtong@gmail.com of via de telefoon 06-11323816. Het telefoonnummer hangt ook in de hal. Ik heb geen echt kantoor hier, in één van de kelderboxen heb ik een tafel en stoel en kan ik wat spullen voor het onderhoud kwijt.’

KvL: ‘Wat zou je graag anders willen zien hier in de Landtong?’

FK: ‘Ik stoor me bijvoorbeeld aan het achterlaten van groot vuil in de containerruimte. Dat men niet zelf de moeite neemt om dit via de ROTEB (gratis!) af te laten voeren. Het telefoonnummer staat op de deur! Vervolgens moet ik het groot vuil dan laten afvoeren en die kosten worden weer via de servicekosten doorberekend aan de bewoners. Fietsen die worden gestald in de halletjes, niet alleen een sta in de weg als je een lamp moet vervangen, maar het kunnen ook gevaarlijke obstakels zijn bij brand. Maar afgezien van die ergernissen heb ik een heel leuke baan!’

Ondertussen is het wéér gaan regenen maar dit was weer een plezierig en informatief gesprek!
Kirsten van Lom, bestuurslid

Dit interview is eerder gepubliceerd in de nieuwsbrief #1 / maart 2020